Recenzia: Star Wars: The Force Awakens

11:03


I've got a bad feeling about this, povedal kedysi Anakin Skywalker a podobne som sa cítila aj ja, keď sa na mňa zo všetkých strán valila Sila. Nie doslova, ale aj vy sa občas pýtate, kam až sú ľudia schopní zájsť, keď nájdete Star Wars čiapku za 12 eur a dokonca aj koberec s Kylom Renom. Ale ja nemám čo hovoriť, keby bolo po mojom, tak si celý dom prerobím na Hviezdu smrti. Aby som sa dostala k podstate článku - bola som v kine na Sila sa prebúdza. Dokonca na polnočnej premiére, ktorá bola v nitrianskom Cinemaxe (not a sponsor, bohužiaľ). So spolužiačkou sme si obliekli naše Star Wars tričká a ešte na parkovisku pred Maxom jej hovorím, že určite budeme jediné, čo budú mať niečo také na sebe. Ona mi tvrdila opak, vraj sa so mnou staví, že ľudí oblečených v niečom pripomínajúcom Star Wars tam bude minimálne sedem. Bolo ich viac ako sedem. Hneď na parkovisku sme stretli dvoch Jediov a jedného Darth Vadera. Vnútri, keď sme čakali na popcorn, sa k nám pripojilo niekoľko Leí. Neskôr som na facebooku videla fotky z Bratislavy, kde sa dostavilo niekoľko Stormtrooperov, Kylo Ren a tuším dokonca aj Darth Maul. Sila neobišla ani Slovensko. Aha, ešte by som mala asi dodať, že sa veľmi vynasnažím nespoilerovať, ale aj tak asi budem.

Ešte by som sa rada pochválila mojím pohárom na kolu, lebo som si ako pravý fanúšik nekúpila nejaký obyčajný nudný, ale rovno taký spešl plastový s obrázkami z filmu. Figúrku na vrch ste si mohli vybrať a ja som bola šťastná, že som si zvolila Chewbaccu a nie nového villaina Rena, lebo omg. Ale nepredbiehajme.

Už len kvôli tomu, ako sa o novom Star Wars hovorilo úplne všade, som mala trochu obavy, lebo niekedy to tak býva - reklama je prehnaná a film je o ničom. Okej, klamem. Bola som neskutočne pumped, desať minút som sa rozplývala nad mojím pohárom a len čo sa objavilo A long time ago in a galaxy far, far away..., tak už som mala feels. Bola som tiež na pôvodnej verzii so slovenskými titulkami, preto ak sa nájde niekto, kto videl tú dabovanú slovenskú, nech mi dá vedieť, aké to bolo.


Siedma epizóda prináša nové postavy. Prvou z nich je Rey, ktorá sa na začiatku javí ako celkom obyčajná a osirelá dievčina, ktorá si zarába zberom súčiastok, veľmi rýchlo zistíme, že to nie je celkom tak. Okej, silnú ženskú hrdinku sme vždy mali v Lei, no tá už tiež má svoje roky a tak si JJ Abrams zrejme povedal, že nám prinesie novú. Vôbec mi nevadí, lebo Rey v podaní krásnej Daisy Ridley je sympatická, hoci presne taká, ako by ste očakávali, nadmerne talentovaná v pilotovaní vesmírnych lodí, odvážna a zároveň zmätená. Aha, a má Silu. Ako to? Nikto nevie.
Ďalšou novou postavou je Finn, ktorý začína ako Stormtrooper, no veľmi rýchlo si uvedomí, že sa mu táto práca ani trochu nepáči a rozhodne sa utiecť. Finn je ultra vtipný, čo ma na začiatku potešilo, lebo veď už ma trochu poznáte a viete, že vtipných ľudí ja môžem. No postupne mi počas filmu začínal liezť na nervy, lebo tým vtipom doslova sršal a každá veta, ktorú povedal, mala byť smiešna, no už po hodine mi smiešna neprišla. Teda, pokiaľ nekričal na všetkých naokolo, aby zachraňovali Rey. Akoby potrebovala záchranu. Ale Finn má, samozrejme, pre ňu soft spot. Ale aj ja. Rey je zlatko.
Poe Dameron má riadne hlúpe meno, no zato je tiež vtipný a dokonca aj v únosnom množstve. Možno preto mi Finn občas liezol na nervy, lebo títo dvaja sa skamošia a vtipkujú spolu, no ako sa hovorí, dobrého veľa škodí. Okrem toho je pilot a polovicu filmu si o ňom myslíme, že zomrel.
Darth Vader si už nezakričí, že no, I am your father, pretože zomrel v Návrate Jediho. Preto si museli Lucasovci vymyslieť nového maskovaného zloducha a tým je Kylo Ren. Kylo Ren je, ako by som to povedala jemne, trápnučký. Možno keby som mesiace predtým nečítala v každom článku o filme, aký je zlý a skazený a ako je to nový Darth Vader, tak by som od neho nemala také očakávania a neprevracala by som očami, keď som zistila, že to je len angsty teenager, ktorý sa hnevá na rodičov (ktorí sú... nepoviem, ale neočakávaní) a radšej sa rozpráva s rozpadnutou maskou svojho dedka ako s nimi. A jeho skutočné meno je Ben. (Nepoviem aký.) Správne, pomenovali ho podľa Obi Wana. S ním má však Kylo/Ben spoločné akurát tak... predstavte si tu emotikon hovienka.
Okrem nich sa objavujú ďalšie postavy, napríklad BB-8, Dameronov milučký robot, ktorého si hneď obľúbite, alebo nadmieru sympatický kapitán Stormtrooperov Phasma, ktorý je v skutočnosti tá vysoká rytierka z Game of Thrones.

No a čo by to bolo za Star Wars, keby sa tam neobjavili Han Solo a Chewbacca? Nebolo, preto sa aj objavia a to rovno vo Falconovi, ktorý tam je tiež, hoci nám to dopne až potom, čo v ňom Rey a Finn utečú pred Prvým rádom. Tak sa totiž volá skupinka okolo Kyla, noví wannabe Imperialisti, ktorým velí veľký škaredý týpek. Proti nim stojí Resistance a tým zase nevelí nik iný ako samotná Leia. Ak sa pýtate, čo medzitým robí Luke, to nevie nikto. Luke totiž jak sa vraví zdúchol potom, čo sa odohral istý incident s mladými Padawanmi. O tomto incidente sa nedozvieme prakticky nič, čo je otravné, lebo by ma fakt zaujímalo, čo donútilo Luka zdrhnúť a skryť sa na intergalaktickom Machu Picchu. V celom filme ide totiž o to, že Luke je posledný Jedi a Prvý rád sa ho chce zbaviť. Nikto však nevie, kde Luke je. Existuje ale mapa k nemu a práve o tú všetkým ide. Nechýbajú svetelné meče, R2D2 a C3PO, dlhé (niekedy až pridlhé) pohľady do očí, emócie, nečakané dejové zvraty a poriadne intergalaktické strieľačky. Napriek tomu, že by som asi v deji našla niekoľko vecí, ktoré neboli poriadne vysvetlené (napríklad ten Luke, a Kylo a jeho vzťah k Jediom, keďže vieme, že kedysi bol jeden z nich, a Rey, a tak ďalej), napriek tomu sa bolo vyše dvoch hodín na čo pozerať a som zvedavá, čo nám naservíruje ďalšia epizóda. A či Rey bude pokračovať v tradícii useknutých končatín, veď Anakin a Luke by vedeli rozprávať.

7/10 svetelných mečov a jedna súčiastka z Millenium Falcon k tomu.
Alex

You Might Also Like

4 comments

  1. Pred filmom som tak maximálne videla pár fotiek Kyla Rena s maskou a jeho úžasný meč, takže som v podstate nemala žiadne očakávania, a aj tak som z neho bola sklamaná. Celý ten jeho prístup á la "Chcem byť silný a zlý ako môj dedko" bol úplne odveci, to mu fakt nikto nepovedal ako Darth Vader skonal? A vôbec nikto nečakal, že by to mohol byť syn Lei a Hana. Prišlo mi, akoby si povedali: "No, v predchádzajúcich dieloch sme mali otca na temnej strane a syna na strane svetla, teraz to spravme opačne! A tentokrát v synovi vyhrá temnota, to nikto nebude čakať!" Meh. Čakala som to.
    Bolo to super, páčilo sa mi, že prostredie a efekty spravili v štýle predchádzajúcich filmoch, ale niečo mi tam chýbalo.
    Tak či onak, Rey je úžasná, už len kvôli nej sa film oplatilo pozrieť.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som práveže čítala nejaký úplne random článok na BBC o tom, že vyšiel trailer, a už tam bolo o tom aký je twisted a evil a podobný Vaderovi a neviem čo :D Tak som bola skutočne zvedavá, a neviem, akože možno keby to bolo ako vravíš, že dostaneme trošku viac backstory k nemu, k tomu, čo ho vlastne k tomu viedlo a celé to ako sa vlastne stal taký posadnutý Vaderom :D To mi prišlo také trošku zbúchané, no. Ale súhlasím s tebou, že podívaná to bola skvelá :) -A.

      Odstrániť
  2. Shit teraz som si to trocha spoila ale niežeby som mala potuchy :D Nasposledy som Star Wars videla ako asi 10 ročná aj to si možno pridávam :D Takže som v celom tomto humbuku mimo, čo ma mrzí ale preboha neidem dobiehať milión filmov počas skúškového :D že priority :D uvidíme či mi to vydrží

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ale prosím ťa, skúškové je presne na to, aby si dobiehala milión filmov predsa :D :D -A.

      Odstrániť

Recommended

Say YES to living away from home!

Čoskoro sa vraciam späť do Glasgowa a už niekoľko týždňov z toho mám mierny freak out hneď z niekoľkých dôvodov, ale to nie je podstatn...