Recenzia: Gotham

0:33

Napriek tomu, že filmovým plátnam momentálne kraľujú superhrdinovské snímky najmä z dielne Marvelu, ak nie ste úplne mimo tak celkom informovaní o tom, z ktorej komiksovej stajne pochádza ten či ten maskovaný pomstiteľ, verte, že niektorí z tých známejších ako Superman, Batman, Flash či Green Lantern prišli práve z dielne marvelovského nemesis a teda detektívnych komiksov, ej kej ej DC Comics. Dnes sa však nebudeme rozprávať o tom, či by v súboji vyhrali Avengers alebo Suicide Squad, to nechám na vašej predstavivosti. Naše oko pozorné sa zaostrí na netopierieho muža. Vycibrenej pozornosti filmového fanúšika určite neuniklo, že filmových spracovaní Batmana je veľa. Napríklad skvelého Batmana spravil Tim Burton, nie až tak dobrého Joel Schumacher a nedávno sa do histórie kinematografie zapísal aj Christopher Nolan so svojou trilógiou o Temnom rytierovi. Venovať sa však nebudeme ani jednej z nich. Isto si už teraz vravíte že Alex pls, upokoj svojho inner nerd a poď k veci. Tak idem.

Gotham. Ak aj vy máte svojho inner nerd, viete, že ide o mesto, kde býva Batman a všetci jeho kamoši aj nie-až-tak-kamoši. Ak neviete, tak už viete. Gotham je aj názov seriálu, ktorý americká televízia Fox začala vysielať minulý rok. Narozdiel od všetkých predošlých batmanovských spracovaní však tentokrát nie je v centre diania Bruce Wayne (to je Batmanove občianske meno, hádam ste si nemysleli, že má na dokladoch napísané Batman?) a rozhodne nezazriete záblesk jeho uhľovočierneho plášťa či jeho Batmobil. Ústrednou postavou seriálu je komisár James Gordon (ktorého v nolanovkách hrá Sirius Black a tu jeho mladšiu verziu stvárňuje Ryan z OC), starý známy Batmanov kamoš. Gotham však zobrazuje jeho cestu od policajného nováčika až na pozíciu vrchného komisára, ktorá v meste plnom zrady, strachu a korupcie nebola vôbec jednoduchá. Hneď v pilotnom diele vidíme scénu, ktorá stojí za zrodom komiksového netopierieho muža, keď na ceste z divadla maskovaný neznámy zastrelí Thomasa a Martu Wayneovcov a na mieste činu nechá ich len 12-ročného syna Bruca, ktorého to poznačí na celý život (až tak, že bude skákať zo striech a biť sa so svojim butlerom. Oops, spoiler alert). Prípad nevyšetruje nik iný ako náš Ryan, chcela som povedať Jim Gordon, ktorý rozhodne už nevyzerá ako tínedžer rebelujúci proti všetkým, ale ako sexy muž zákona. Jeho partnerom sa stáva Harvey (nie Specter) Bullock (nie Bollock), ktorý je Jimovým presným opakom, vyzretý veterán, ktorý sa už dávno vzdal svojich pokusov nejako mestu pomôcť. Inak je to postava, ktorá sa myslím doteraz v žiadnom z filmov nevyskytla a v seriáli som si ju veľmi obľúbila.

Okrem tejto veselej dvojice a fetus Batmana sa stretávame v Gothame aj s Alfredom, ktorý je tak British, až vás z toho odfúkne až do Temže s množstvom ďalších postáv známych z batmanovského prostredia. Stávame sa svedkom toho, ako sa z krívajúceho podvodníka Oswalda Cobblepota stáva krvilačný Penguin, ako sa z geniálneho vyšetrovateľa s obľubou v hádankách Edwarda Nygmu stáva Riddler, ako sa z dobrodružnej tínedžerky Seliny Kyle stáva Catwoman, ako sa z vydeseného chorľavého dievčatka Ivy Pepper stáva Poison Ivy. Menej priestoru dostáva postava Jokera, ktorý sa na krátky moment vyskytne len v jednej z epizód, no prekvapivo mi to nevadilo, keďže Jokera sme už videli viackrát a aspoň dostali viac priestoru iné postavy. Napríklad aj také, ktoré vznikli špeciálne pre tento seriál, viď Fish Mooney, ktorá sa pokúša vypoklonkovať ďalšieho starého známeho, dona Falconeho (ktorý konečne vyzerá riadne donovsky ako sa patrí a nie tak krepo ako v Temnon rytierovi! S kvetmi v chlopniach a mummy issues!) a vládnuť mestu miesto neho. Miestami stále som ju neznášala , čo si budeme klamať, ale inak bola riadne badass. Catwoman je tiež poriadne otravná a Bruce je poriadny suchár, ale tomu sa to hodí, vzhľadom na to, že ešte je len na začiatku svojej transformácie. No tá Catwoman, tej je škoda. Osobitne sa ešte vyjadrím k Penguinovi lebo omg. Nikdy som tú postavu nejako nedigovala, ale v Gothame je neskutočne charizmatický a vtipný a uveriteľný a žeriem ho ok excuse me. PENGUIN. HEART EYES.

Aby sme si to zhrnuli. Ako seriálového/batmanovského nadšenca ma Gotham chytil. Najprv som bola trošku na vážkach, možno kvôli tomu, že batmanovské prequely sú akési doteraz nepreskúmané teritórium ale v zmysle príslovia čo je nové, nemusí byť hnusné (©ja) som sa do toho pustila a ako by povedal piešťanský mýtus, nelutujem! Keď sa objavila nejaká nová postava, so zatajeným dychom som hádala, kto to môže byť a to, ako ikonické charaktery z Batman komiksov zakomponovali do seriálu bolo geniálne. Gotham je super, druhá séria začína v septembri a ja sa teším na nové dobrodružstvá Jima a jeho kamošov. Preto ak aj vy môžete temnú atmosféru, mužov v oblekoch, rebelské deti a baby netopiera, poďte do toho.
Dobre, rozpísala som sa. Ale nemôžem si pomôcť, veď je to Batman. Na osemnáste narodeniny som mala tortu s Batmanom. Don't judge.

8/10 netopierov, jedného si nechávam pre ďalšie časti a jeden mi uletel do Batmanovej jaskyne (haha).

Čo vy a superhrdinovia? Ktorí sú vaši obľúbení a ktorých nemusíte?