Jo Nesbø a Harry Hole

14:13



Už dávno nie sú in kriminálne príbehy, kde svalnatí detektívi v obtiahnutých tielkach hľadajú v piesku na pláži odtlačky prstov či vlasy, potom do počítača zadajú jednu klávesovú skratku a ich systém im napíše o vrahovi všetko, od mena prvej frajerky až po číslo bankového konta. Práve naopak, v kurze sú alkoholici so skrachovanými životmi no brilantnými mysľami, ktorí sa namiesto horúcimi ulicami Las Vegas či Miami prechádzajú ľadovou Škandináviou. Severské krimi, určite ste už o ňom počuli.

Za "otca" severských kriminálok sa pokladá Švéd Stieg Larsson, ktorý sa preslávil trilógiu Millennium - jej filmových spracovaní pod názvom Muži, ktorí nenávidia ženy bolo hneď niekoľko. Nie je to však tento pán, o ktorom dnes budeme hovoriť. Bude to jeho kolega zo susedného Nórska, Jo Nesbo ktorého prečiarknuté o mene neviem napísať tak ho nebudem písať a jeho hlavný knižný inšpektor Harry Hole. (Ak by vás však zaujímali aj ďalší severskí autori, odkazujem vás na túto stránku.)

V prvom rade treba uviesť na pravú mieru výslovnosť. Nie je to Džou Nesbou a Hery Houl, ako to pravdepodobne prečítate. (Aj ja som to tak prvýkrát prečítala.) Skôr je to niečo ako Iu Nesbô a Hary Húle, takže keď nabudúce vojdete do kníhkupectva a budete sa zaujímať o tohto autora a jeho známeho detektíva, nemusíte sa báť, že po vás nejaký škandinávsky nadšenec hodí rohatú prilbu za prznenie výslovnosti.

Napriek tomu, že výklady a poličky môjho obľúbeného kníhkupectva (not a sponsor) sa prehýbali pod knihami o Húlem už dlhšiu dobu, úspešne som im odolávala. Nejako sa k nim však dostala moja mama, ktorá má v obľube kriminálne príbehy. Čo sa mňa týka, nie som práve zástancom zelenej knižnice, mám však rada Dominika Dána, ktorého knihy sú zaujímavé a zároveň realistické, zachytávajúce ozajstný slovenský policajný život a hlavne humor. Aj preto som nad fenoménom severských detektívok len prevracala očami. Potom však nastala chvíľa, keď som nemala chuť čítať ani jednu z kníh, ktoré som mala na nočnom stolíku. "Prečítaj si Nesba," vraví mama, "možno sa ti to zapáči." Okej. Vzala som do ruky Spasiteľa, keďže to bolo v poličke ako prvé a začala som čítať. Blabla, niečo o Armáde spásy. Blabla, chlapík cestuje do Osla vlakom. Blabla, nejaký Hery Houl (aké vtipné meno) trávi dni a noci v bare. Knihu som odložila a radšej som sa venovala iným. No nedalo sa pred tým schovať. Facebook na mňa pri každom zapnutí kričal, že svetoznámy spisovateľ Jo Nesbo príde do Bratislavy! Vo výklade nová kniha od Nesba už čoskoro!
"Mama, Nesbo príde na Slovensko. Ale lístky na besedu s ním sa vypredali asi za päť sekúnd."
"Mama, ak vyplníme tento kvíz o Harrym Holem, môžeš vyhrať lístky na tú besedu s Nesbom."
Samozrejme, že na otázky typu aké jedlo jedol Harry v Bangkoku v tej a tej knihe počas tretieho dňa o jedenástej hodine? nevedela odpovedať ani mama, tak sme nad tým len mávli rukou. Potom som zistila, že Martinus, ktorý Nesbovu návštevu zorganizoval, bude z nej vysielať online priamy prenos.
"Mama, ak si o siedmej zapneš stránku Martinusu, uvidíš tam Nesba."
Keď sa nedostavila žiadna reakcia, začínala som mať pocit, že som z toho viac nadšená ako ona. Tak som si ten prenos zapla sama. Hneď na začiatku sa objavil chlapík, ktorý Nesba prekladá, z čoho som bola ako správny študent prekladateľstva samozrejme nadšená. Potom nasledoval asi hodinový stream už aj s Nesbom, ktorý odpovedal po anglicky a s úžasom som zistila, že je to jeden milý, skromný a charizmatický chlap. Prelomový moment.
"Mama, ten Nesbo je riadny sympaťák! Asi si niečo od neho prečítam."


A tak som si prečítala. Jednu. Druhú. A ďalšiu. A odrazu som zistila, že ostávam hore do tretej, aby som zistila viac o živote dvojmetrového skrachovaného ale geniálneho detektíva, ktorý rieši jeden prípad za druhým a zároveň zápasí so svojimi vlastnými démonmi. To všetko len podčiarkuje drsné prostredie severnej Európy. Som rada, že som Harrymu dala ešte jednu šancu. Preto ak ste fanúšikom krimi žánru a chcete vyskúšať niečo nové, Nesbo môže byť práve pre vás. Možno budete najprv nad Harrym prevracať očami, no celkom určite vám čoskoro prirastie k srdcu a nebudete sa diviť všetkým tým dievčatám, ktoré sú z neho v knihách namäkko. V sérii s Harrym vyšlo zatiaľ desať kníh (okrem nich ešte dve, v ktorých Harry nevystupuje) a nie je celkom jasné, koľko ich ešte bude, no sám Nesbo prisľúbil, že ak raz nastane koniec, bude to definitívne. (Vďakabohu. Harry Hole: New Generation skutočne nepotrebujem.)

V neposledom rade ako správny študent prekladateľstva spomeniem aj slovenský preklad. O ten sa stará Jozef Zelizňák, ktorý Nesbovi robil aj akéhosi sprievodcu počas jeho návštevy Slovenska. O slovenských prekladoch kníh sa hovorí všeličo, väčšinou sú to veci nie celkom pozitívne. Názor na ne nechám na vás. Faktom však ostáva, že pravidlo správny preklad má vyzerať, akoby ani nešlo o preklad pri Nesbových knihách v slovenčine naozaj platí.

Taký je môj príbeh, ako sa z nás s Húlem stali najlepší kamoši. (Ktorý nie je typickou knižnou recenziou, akú som plánovala, ale NO A ČO.) A čo vy a severské krimi? Tiež pokladáte takúto literatúru za príjemný chladný závan počas horúcich letných dní alebo radšej uprednostňujete niečo iné?

Alex

You Might Also Like

7 comments

  1. Vyzerá luxusne! ♥

    xoxo ♥ www.beingasanmonica.blogspot.com

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Neviem, či myslíš autora alebo pána knižného detektíva alebo článok, ale každopádne vďaka! :D -A.

      Odstrániť
  2. To vieš že ja a krimi sme najlepší kamoši. od Nesba mám všetky knihy čo vydal. a tie čo ešte nevydal majú svoje čestné miesto v poličke, označené samozrejme, a každý druhý deň ho čistím, aby bolo vyblýskané a krásne.
    lolno.
    takú pravú detektívku som čítala za celý život asi jednu, akurát od toho spomínaného Dominika Dána, a bolo to super, ale nie niečo, po čom by som samovoľne siahla :D
    v každom prípade ma fest bavilo toto čítať, joj, chýbali mi články od teba!
    -M.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. http://24.media.tumblr.com/tumblr_me681pNuAs1rlt1i7o1_500.gif -A.

      Odstrániť
  3. Perfektne napísané, ale aj napriek tomu sa na detektívky nechystám. Nikdy ma to veľmi nelákalo. A čo by som mohla čítať stále dookola sú komédie a fantasy :3 no, samozrejme aj romány a ako správna teenagerka ff-ky

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ani mňa to kedysi veľmi nelákalo, hlavne preto, že sa mi všetky zdali prakticky rovnaké, až neskôr keď som tomu dala šancu sa mi to zapáčilo :D Ale aj tak vďaka! :) -A.

      Odstrániť
  4. To radšej nebudem hľadať v kníhkupectve aby som as tej rohatej prilbe vyhla :D
    Ku krimi, ja som skôr oldschool typ, teda Agatha je moja detektivkárska kráľovna ale o Harrym som už počula a samé dobré veci zatiaľ.
    Možno by si mi mohla doniesť dáku tú knižku do Nitry ;)
    Srandujem ale určite mi to niekedy pripomeň, nech si prečítam a dám mu šancu (a rozšírim si literárne obzory).
    K Shes kinda hot - stále som rozpoltená ale páči sa mi to, chalani tam znejú úplne ako niekto iný, pripomína mi to Green Day kinda style avšak je to dosť catchy, s tým súhlasím.
    http://janeismystery.blogspot.sk/

    OdpovedaťOdstrániť

Recommended

Say YES to living away from home!

Čoskoro sa vraciam späť do Glasgowa a už niekoľko týždňov z toho mám mierny freak out hneď z niekoľkých dôvodov, ale to nie je podstatn...