Recenzia: Eleanor & Park (Rainbow Rowell)

15:29


Keď som túto knihu dostala od kamarátky ako oneskorený narodeninový darček (vždy som vedela, že M. nie je dočasná, ale gratulovať k narodeninám 6 mesiacov po nich je asi jej rekord), povedala som jej: "Už dlho som nečítala knihu, ktorú keď odložíš, ostaneš vyjavene sedieť na mieste neschopná slov. Chýba mi to." A presne toto sa stalo, keď som včera o druhej v noci dočítala Eleanor & Park od Rainbow Rowell. Teda s tým rozdielom, že som predsa len bola schopná tých slov, akurát že všetky boli niečo na spôsob "MOJE ÚBOHÉ SRDCE" "VŠETKO MA BOLÍ" a "PROSÍM POMÔŽTE MI NIEKTO".

Príbeh sa začína rannou jazdou autobusom, keď Eleanor, nové dievča na škole, nastúpi do autobusu a všetkým je hneď jasné, že toto dievča do kolektívu nezapadne. So svojimi nápadnými červenými vlasmi, zaguľatenou postavou a oblečením, ktoré vyzerá, akoby na seba nahádzala čokoľvek jej prišlo pod ruku (pričom hádam ani jedna položka nie je z dámskeho oddelenia), sa okamžite zaradí pod menovku "čudáčka". A s čudáčkou nechce nikto sedieť. Jediný, kto sa nad ňou zľutuje a uvoľní jej miesto, je Park, ktorý každé ráno počúva hudbu na svojom walkmane a cestu do školy si kráti čítaním komiksov. Dve veci, vďaka ktorým sa Eleanor a Park začnú zbližovať.


Keby ste sa ma opýtali, o čom tá kniha je, odpoveď by znela "o mladej láske". Čo by bola pravda, ale iba čiastočná. Táto kniha je totiž o niečom oveľa väčšom, než len to. Je o problémoch hlavných postáv, ktoré vás budú trápiť rovnako, ako trápia ich, pretože Rowellová dokázala niečo, čo mi chýbalo v posledných troch knihách, ktoré som čítala. Dala svojím postavám hĺbku a dokázala ma presvedčiť, že Eleanor a Park sú skutoční ľudia, mne tak dôverne známi. Ako písala autorka na záver svojej knihy, "toto nie je ich koniec. Toto je iba bod, kde ich opustíme. [...] Je to koniec tohto príbehu o Eleanor a Parkovi, ale je to začiatok niečoho iného." Pre mňa Eleanor a Park existujú ďalej. Ale záleží od toho, ako sa na knihy pozeráte vy. Či posledná strana pre vás znamená úplný koniec, alebo je to pre vás možnosť predstaviť si, ako príbeh hlavných hrdinov mohol pokračovať.

Čo sa mi na knihe páčilo najviac boli asi tie perspektívy. Hoci to bolo celé písané v tretej osobe, autorka striedala perspektívu Eleanor a Parka a čitatelia tak dostanú možnosť vidieť ich ich vlastnými očami, a taktiež očami toho druhého. Pochopiť, že to, čo na sebe častokrát neznášame, si ten druhý absolútne nemusí všímať, alebo ešte lepšie, možno to na vás má práve rád.


Túto knihu by som rozhodne odporučila hocikomu, kto sa rád stratí v inom svete. Ako povedal John Green, autor knihy Na vine sú hviezdy, ktorého odporúčanie je na obálke môjho vydania knihy: "Reminded me not just what it's like to be young and in love with a girl, but also what it's like to be young and in love with a book."

Ak máte možnosť, určite si ju prečítajte. Verím, že to neoľutujete.
Mitchie

You Might Also Like

6 comments

  1. Dlho som váhala či si ju kúpim alebo nie, ale myslím, že odpoveď som dostala hneď ako som vošla na blog :D Ako náhle som uvidela obrázok, hneď som si pomyslela že to musí byť skvelé. A tvoje slová mi to len potvrdili :))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. YAAASS! :))) určite mi potom daj vedieť, či sa ti páčila! Môžeme si poplakať spolu ;) -M.

      Odstrániť
  2. To je presne jedna z tých kníh, o ktorej najprv počuješ akurát tak kdesi na tumblr, potom zrazu od niekoho, koho poznáš osobne a zrazu ju spomína každý a hneď po vyslovení názvu nasleduje "awww" alebo "je taká kráááásna"! Čo nemyslím zle samozrejme lebo som "také" knihy čítala a páčili sa mi, takže možno jednou siahnem aj po tejto, keď sa prehryziem cez moje SEVERSKÉ KRIMI KTORÉ SI PODHODILA. HANBI SA. -A.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Túto knihu som usilovne začala zháňať avšak obe kusy sú z našej knižnice vypožičané a tak si budem musieť počkať.
    Rozmýšľala som, že či si túto recenziu vôbec čítať, či tu nebudú spoilery ale našťastie nič také ma tu nečakalo, takže dik Mitchie :D
    A normálne sa teším na moment, keď sa ku mne dostane lebo tie feels, ktoré tu opisuješ, by som rada cítila tiež.
    Od autorky som prečítala Fanušíčku a dosť som bola spokojná - ty si ju čítala? :D (fangirl myslím)
    http://janeismystery.blogspot.sk/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ja neznášam keď mi ľudia vyspoilerujú veci a pokazia zážitok, a tak som sa snažila udržať to spoiler free :D Fangirl som nečítala ale sa na to chystám už hádam aj rok! :D -M.

      Odstrániť
  4. Jedno ráno za mnou prišla spolužiačka s touto knihou v ruke s tým, že by sa mi mohla páčiť. Nepýtala som ju od nej, ani som nevedela, že ju má, vlastne som o tejto knihe dokopy nič nevedela, ale vzala som si ju, prečítala ju za pár dní, dočítala ju niekedy nadránom úplne v slzách a nevedela zaspať ešte poriadne dlhú chvíľu. Mám rada také otvorené konce, kedy človek jednoducho musí premýšľať nad tým, čo sa s postavami potom dialo. Neviem, v akom jazyku si ju čítala ty, moja ďalšia spolužiačka dostala slovenskú verziu, kde neboli tie posledné slová autorky, a mám niekde v mobile správu "AKO SA TO SKONČILO", kde bol tak "vysvetlený" ten záver. Ale je to úžasná kniha, Rainbow je perfektná, určite skús i Fangirl, pri ktorej som ja hoci mala fakt obrovské očakávania, lebo som ju čítala až po Eleanor&Park, ale Fangirl je skôr taká oddychovka presne na leto, ja som polovicu knihy doslova zožrala na jedno poobedie a posedenie :D
    beelievin.blogspot.com

    OdpovedaťOdstrániť

Recommended

Say YES to living away from home!

Čoskoro sa vraciam späť do Glasgowa a už niekoľko týždňov z toho mám mierny freak out hneď z niekoľkých dôvodov, ale to nie je podstatn...